A través de la col·lecció de la revista Eco Artístico Toni Reig i Miquel Crespo rescaten de l’oblit la figura de la cupletista i endevinadora deniera Teresita Pastor. Una artista molt aplaudida i admirada en la seua època però una gran desconeguda al seu poble.
Sabem que s’incorpora al món de l’espectacle el 1911 a Almeria, quan encara era una xiqueta, com a endevinadora. Amb aquesta faceta també recorreria escenaris a Baza, Alacant, Castelló Burgos i València, aconseguint el reconeixement del públic encara adolescent. A partir del 1916, no obstant, es dedicaria sols a la cancó popular, al cuplet, actuant en els principals teatres de València, encadenant contractes i fent-se un espai en el món de les varietats.
A Dénia actuà el 1916 al Teatro Circo i a Benissa se la va contractar per a la inauguració del Salón Cine Moderno el mateix any. El seu èxit es repetí el 1917 en distints escenaris de la zona d’Alacant, Valencia i Múrcia fins que tornà a Andalusia on triomfà com a cupletista a Sevillla i Córdova. També va fer gira pels territoris espanyols del nord d’Àfrica. De fet la seua carrera va anar in crescendo fins a debutar als teatres de Barcelona, Madrid i San Sebastià. Amiga de la gran Pastora Imperio, la fama de Teresita Pastor arribà fins a Gibraltar.
A Dénia tornaria a actuar al Teatre Principal. El cuplet va ser un dels signes de modernitat de l’incipient S.XX.
Informació basada en l’article ‘Teresita Pastor i els anys daurats del cuplet a Dénia (1911-1922) d’Antoni Reig i Miquel Crespo publicat a la Revista d’Investigació i Assaig AGUAITS. Núm. 30 (2011).
Podeu llegir-lo sencer en aquest pdf:
Reig, Antoni; Crespo, Miquel: ‘Teresita Pastor i els anys daurats del cuplet a Dénia (1911-1922)’. AGUAITS.30.Reig.P77-102